1. Master
  2. Grafisk design og illustrasjon
  1. Martin Asbjørnsen
  2. ABCDEtc.

Bio

Jeg forsøker å bruke design som et verktøy for å tenke og jobber ofte, men ikke alltid, i relasjon til andres arbeid. Dette kan være forfattere, kunstnere, redaktører, historikere og/eller fiktive figurer. Praksisen min oppleves som edru, men den er aldri tørr. Alkohol serveres under bordet.


Bakgrunn

I arbeidet mitt som grafisk designer spiller skrifttyper en viktig rolle. Ikke bare er jeg interessert i hvordan skrifttyper fungerer, hva de kommuniserer eller hvordan de ser ut – jeg er også interessert i hvor de kommer fra. Tar jeg i bruk en font, oppstår det et samarbeid mellom meg og skriftdesigneren, skriftens opphavsperson. Men hva skjer når skriften er ufullstendig og opphavspersonen er ukjent? Kjernen i prosjektet mitt handler om å belyse mulighetene som ligger i et ufullstendig alfabet. Jeg forsøker å vekke en nysgjerrighet for hva som kan eller kunne ha skjedd, gjennom å skape de manglende brikkene.


Prosjektbeskrivelse

Prosjektet mitt handler om digitaliseringen av en font basert på bokstavene til skiltene som henger over de gamle inngangsdørene til Zoologisk- og Geologisk museum i Botanisk Hage på Tøyen i Oslo. Skrifttypen er lav og bred, og har et uproporsjonalt forhold mellom det sirkulære og rektangulære. Utgangspunktet består av seksten bokstaver og seks tall. Hvordan ser resten av alfabetet ut? Samtidig som jeg har jobbet med fonten, kunne jeg ikke dy meg fra å forsøke å finne ut av skriftens opphav. Når ble den tegnet? Har den blitt brukt til noe annet? Hvem tegnet den? Håndfaste ledetråder var vanskelig å oppdrive og alle spørsmål forble uløste gåter. Med ingredienser bestående av Gilbert Adair, et ouija-brett og en font med et ukjent antall tegnvariasjoner, ble dette begynnelsen på en mulighetsstudie som stiller flere spørsmål enn den gir svar.


    Kontaktinformasjon

  1. martin.asbjornsen@gmail.com